Hoe masseer je jezelf? (nek-schouders-lage rug)

>

Wanneer mensen klachten hebben over pijnpunten dan komen vaak dezelfde drie naar voor: de nek, schouder en lage rug. Onlangs zei iemand me “ik heb pijn in de lage rug, ….zoals wellicht iedereen zeker?”. Zo zeker is dat niet. je kan immer zelf wat doen aan die lokale pijn. Recent merkten we enkele effectieve technieken op; die willen we met jou delen.

 

Nek

Begin langs één kant, rechts of links… maakt niet uit. Gebruik de vingers van de tegenovergestelde hand, die hand dus aan de andere zijde van je lichaam. Plaats je vingers op de bovenkant van de borst, net onder het halsbeen en enkele cm naast het borstbeen. Druk hard met de vingers en druk naar beneden, tot je over de eerste en tweede rib gaat. Je zal voelen hoe de nek wordt aangetrokken. doe dit gedurende 30 tot 60 seconden. Je zult voelen dat je goed zit wanneer je een lichte spanning in je nek voelt. Je herhaalt de oefening aan de andere zijde van je lichaam.

 

Schouder

Pijn aan de schouder zit vaak op de knop aan de schoudertop. Hier bestaat de oefening erin dat je de aanhechting van de spier aan de schedelbasis masseert. Zo wordt de schouder een stuk losser. Je masseert de basis van de schedel achteraan, halfweg tussen je oor en het midden van de nek. Normaal gezien zou je daar een spanning moeten voelen.

 

Lage rug

Pijn in de lage rug kan je verhelpen door het masseren van het einde en bovenkant van je laagste rib aan de rugzijde. Je volgt deze rib vanaf de ruggengraat naar de zijde en daar masseer je stevig naar beneden tot aan de heup.

Soms kan je ook aan de buikzijde de pijn van een lage rug verlichten. Je start aan de onderkant van de ribbenkas, enkele cm zijdelings van de navel; zo zet je druk en ga je naar beneden tot je aan de binnenkant van de heup komt. Geen schrik hebben van behoorlijk diep in je huid door te dringen. hoe dieper, hoe effectiever.

 

En lukt het je niet zo best, wel…. doe een beroep op een professionele masseur. Bestel jezelf een heerlijk ontspannende massage bij jou aan huis! Wacht niet tot je pijn hebt, er zonder is minstens even deugddoend.

 

 

 

 

 

 

Post to Twitter Post to Facebook


Reageer