>

Wanneer klanten ons contacteren, dan proberen we zoveel mogelijk te weten te komen hoe ze bij ons terechtgekomen zijn. “Via het internet natuurlijk” is een evident te verwachten antwoord. Maar de antwoorden zijn diverser dan dat. Vele klanten vertellen me dat ze via vrienden of vriendinnen ons gevonden hebben. Van enkele klanten is het me bekend dat ze hun tevredenheid ook op Facebook posten en zo ook enkele nieuwsgierigen wakker maken. Maar het fenomeen van vrienden een tip geven over onze activiteit geeft ons telkens weer energie.

Eigenlijk is zo’n “referral” veel sterker dan gelijk welke marketing actie.  Klanten die vrienden een tip willen geven, willen die vrienden helpen, ze een dienst bewijzen.En dat doe je natuurlijk niet mocht er niet zo iets zijn als een “WOW” effect. Er zijn immers massagesalons genoeg in ons landje.We hebben even opgezocht wat marketeers over dit fenomeen te vertellen hebben. We leren dat marketeers een onderscheid maken tussen zwakke en sterke relaties.

Bij sterke vriendenrelaties geef je zo’n gouden tip zonder dat je er enig commercieel gewin bij wil. De vrienden zijn je immers dierbaar en voor hen doe je al iets speciaals. Als je commerciële acties overweegt, is het beter om én de doorverwijzer én de genieter van de tip allebei een beloning te geven. Als je bv. alleen de doorverwijzer een voordeel geeft, dan kan de “genieter” het gevoel hebben dat er op zijn of haar kap geld wordt gewonnen door een zogenaamde vriend of vriendin.

Anders is het bij zgn. zwakke relaties, zoals we er bv. op Facebook allemaal wel hebben. “Fb friends” zijn soms nog wat anders dan “real and close friends”, of anders gezegd: je hebt geen Fb friendship relatie nodig om je dierbaarste vriendschappen te onderhouden. Bij zwakkere relaties geven marketeers al makkelijker een beloning alleen aan de referende partij.

We lopen al een tijdje met een beloningsactie voor die doorverwijzers in ons hoofd, maar we willen ook niet de misverstanden creëren waarvoor marketing specialisten ons waarschuwen. Maar het is verleidelijk om de principes eens te testen. Vandaar deze actie tussen nu en eind september:

 

Als jij al bij ons een massage genoten hebt, en je bent super tevreden, zo tevreden dat je ook vrienden of vriendinnen wil laten meegenieten, dan krijg jij bij doorverwijzing 10′ massagetijd cadeau, te spenderen bij een volgende massage binnen het jaar. En wat meer is: ook de vriend of vriendin die dankzij jou bestelt, die krijgt ook 10′ extra massagetijd. Wat te doen? Als je vrienden hebt die dankzij jou bestellen, laat het hen dan zeggen, en wij doen de rest voor jou en voor de vriend of vriendin. Een eenvoudige vermelding in de bestelling volstaat en jullie genieten beiden van een voordeel. Dit is geldig voor alle bestellingen tot eind september.

 

Zo zie je maar: het is goed veel vrienden te hebben…. en het is ook goed af en toe met volle teugen te genieten van zo’n heerlijke ontspannende mobiele massage bij jou aan huis. Action time!